Saturday 5 December 2009

Halaman kosong di Istana Budaya

Ayuh kita ganti papan tanda ini menjadi
tempat berpencak guru silat



Alangkah harmoninya suara Datin Seri Maznah
melantunkan puisi atau membaca
naskah cerpennya di sini
bersama SN Datuk A.Samad Said?


Alkisah asalnya dicadang mendirikan Taman Budaya yang memuati semua kegiatan seni di
halaman yang sama: seni tari, muzik , teater, seni lukis dan kegaitaan sastera lainnya. Tahun 1970an, berhimpun para penggiat seni antaranya pengarah kebudayaan di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan (KKBS), Ismail Zain, termasuk Datuk Baharudin Musa, Usman Awan (DBP), Krisyen Jit (Teater), Puan Azah Aziz (Busana) - ini nama sebahagian saja. Usman Awang dan Ismail Zain tertarik dengan gaya kehidupan seniman di Taman Ismail Marzuki , Jakarta. Wajah yang lebih merakyat dapat dikongsi bersama tanpa ada status dan pangkat.

Reka bentuk taman pun mula di garap. Wujudlah bentuk bumbung bercitra gasing yang berbucu enam-lapan, konon dapat ligat kalau berpusing (bukan bulat?)

Tetapi di zaman mantan PM Datuk Seri Mahathir, semua reka bentuk bangunan harus gah, canggih hebat....jadilah reka bentuk seperti sekarang, yang penuh dengan protokal , masuk harus lengkap berpakaian - etik gaya barat ( terlarang jeans, selipar , hahha). Persembahan pun hebat-hebat, tercanggih, dengan dana tinggi yang tidak memberi peluang kepada kumpulan teater kecil. Lebih melopong ide untuk mengumpul semua golongan seniman gagal. IB hanya untuk kumpulan teater , nyanyian dan muzik. Lalu didiri pula Balai Seni Lukis bersebelahannya....
Hingga zaman Kak Jah terus terkilau, kerana tidak pernah diundang mempersembahkan karya makyongnya di situ.

Saya kerap berjalan ketika orang tidak ada persembahan di siang hari. Senang menumpang di bawah redup pohon angsana, jejeran batang pinang, dengan buahnya yang berselerak....kadang mengutip si cantik merah jingga ini.

Siang memang sepi....entah kenapa saya bagai terdengar rebab digesek seseorang di balik angsana. Terdengar pula langkah pencak silat, titir rebana, tiupan serunai, santai di halaman. Sungguhkan telinga ku menangkap bunyi gerak-gerak seni rakyat yang tidak dapat diangkat ke dalam arena kalau tidak dipersembahkan dalam bentuk konsert, muzikal, orkestra?

Tapi sebenarnya di situ sudah pun dimasuki Mamamia, The Cats ....

Tuuuupppp buuuik, rupanya serangkai buah pinang berjatuhan menyentak lamunanku ...ooooh
si cantik pinang....semoga, anda kumpulan silat yang kerap melompat di arena teater pentas IB, marilah sesekali melompat di halaman, memencak gelora, tabuhlah gendang, tiuplah serunai di halaman rakyat???



Gombak
07 Dis 2009

No comments: