Thursday 12 November 2009

Hujan hujan kau tetap bahagia di situ ?



" Sekarang memang sukar menemuimu sahabat. Semua lembah, tempat menakung hujan, menjadi kolam tempat kau bermain, habis sudah ditimbus. Entah kemana kau membawa diri, terlompat-lompat, meraung, oounng, oooouonug , kooonnng. Uweeee! Siapa yang mendengar lolongan mautmu yang bertarung dengan desu mesen berleher jenjang, papan tanda, Please MoVe!!. Siapa yang dipindahkan kau yang meraung kehilangan air atau penghuni asal MELAYU yang harus keluar! "

Segambut Dalam

Dari Sentul menuju ke Damansara, masuk menuju arah ke Taman Tun Dr Ismail, memilih ke kanan - aduh aku sesat barat. Semua papan tanda dengan gahnya mempamerkan wajah-wajah cantik perkasa, menjaja bangunan tinggi, apartmen kondominum, banglow semua bertanda jutaan RM...Siap di jaja, Kinrara Mount (seingatku dulu Bukit Kinrara, di situ kami pernah terserempak dengan anak mata sang harimau di Bukit Kinrara ketika keluar dari Segambut Dalam menuju arah ke kaki lembah Bangsar, sebelum dapat keluar ke Jalan Travers. Pak Tua Din ialah pemadu kereta Orang Putih di rumah Kenny Hill sesekali membawa kami bersiar sambil minum teh panas dengan Mem Orang Putih di rumah atas Bukit Kenny (1955)

Sekarang, apa yang kau lihat? Mana rimbun bukit yang ditata alami itu. Langit sudah mula mendung, kutengadah ke langit, hanya garis-garis menjulang, berapit, bagai tiang-tiang bercacak menari seakan ingin menyambuat awan. Syyyy...

Semalam TS Juned memanggilku mengadap untuk membincang acara peluncurun buku Aceh. Mantap, beliau setuju buku itu baik di adakan di Juempa d'Ramo (Cempaka di Serambi/Aceh) di Jalan Maaruf Bangsar. Kenapa aku yang sibuk? Harusnya biarlah penerbit DBP/UP&D) yang uruskan...entahlah kenapa ya... Dan sebelum meninggalkan bangunan pejabatnya Kinrara Mount Plaza kumasuki kedai Bulan menyapa Puteri Sara (puteri Aceh) sibuk melayan pembeli barangan kraf....di sini kudapatkan 3 sahabat yang kerap meraunggg, wouuuuunnnngg...sabar ya aku bawa kalian meronda KL Metro hari ini yang telah menimbus kolammu....kuuungooogu, wooounnng. Kami bersama meraung sepanjang jalan merentas bayang lapisan bangunan saling berlumba-lumba ke awan, merentas di bawah tiang-tiang LRT, jejambat DUKE yang hampir 90 % meranap Segambut Dalam.....(bersambung)

13 Nov 2009

No comments: