Wednesday 18 November 2009

Dari tanah dari kayu menjadi di Institut seni ini




Ada semacam rasa rendah diri sebahagian kalangan ibu bapa apabila putera -puteri mereka memilih jurusan seni, tidak memilih pendidikan akademik di universiti yang kononya akan menjadi 'orang' di masa depan. Namun ini tidak dipedulikan oleh Perbadanan Kraf Negara sehingga membuka sekolah seni yang kini sudahpun diperkemaskan, dan bergabung dengan UPSI, agar lulusan diploma boleh melanjutkan ke universiti.
Di kampus ini aku kerap menghibur diri. Kadang-kadang masuk ke kafe, atau lansung ke studio tembikar atau lebih kerap masuk menjumpai guru seni ukir Sdr Zaukifli yang amat ramah melayani komentarku, cadang itu, cadang ini, agar pelajar lebih kreatif disamping rajin membuat penyelidikan.
Contoh seramik di atas, bermotif susunan ruas pucuk rebung, ujar Zaukifli, " saya masih ingat 1978, bila ITM (belum UiTM lagi) , pernah menganjur Seminar Akar-akar Peribumi - jadi semangat itu kerap saya cerita dan ulangkan kepada teman pengajar lain, lalu kami praktikkan dengan projek pelajar. Pasu yang masih kekal nilai warisannya masih kami ulang pembuatannya tapi fungsinya bukan untuk menyimpan air, tapi sudah dihidang menghiasi taman".
Kenapa tidak sesekali anda yang lupa arah ke kampus ini, lihatlah sebelah kanan jalan raya (kalau dari KL) , selepas lorong ke Hospital Selayang , terus ke kawasan bukit yang runtuh itu, buat pusingan U, di situ tersergam bangunan kampus Institut Kraf Negara....masuklah sambil minum cendul dan kopi panas di bawah bumbung wakaf yang nyaman..
19 November 2009
01:31 Gombak

No comments: