Sunday 4 October 2009

Panggil aku Patimadora ( 23.a)

Antara contoh sisa-sisa perkakas di khemah pejuang

" DIALAH, putera kami yang hilang, tapi kami redha dia pergi, dan masih percaya suatu hari dia akan pulang juga.."
Kutatap wajah seorang ibu, masih bersedih, bermata sayu ketika kami berbual di pagi Hari Raya, di rumah kakak sepupuku di Kampung Pandan. Hampir tidak percaya di hari mulia ketika kami sekeluarga bergembira muncul kawan baik kakak saudaraku mengenalkan sabahabatnya itu..." ini Kak Munah dari Pokok Sena , Kedah...." . Dan kepada sahabatnya kakak saudaraku mengenalkan pula, " Ini adik saudara saya, yang kerjanya hilir mudik, mengutip dan menulis cerita orang....mungkin boleh kau ceritakan tentang anak lelakimu yang hilang itu? "
" Dia anak yang rajin , menghabiskan waktunya yang tersisa membersihkan madrasah, mengikuti kelas tarbiyah dan usrah anjuran ABIM di Pokok Sena, sebentar lari ke Singapura, bekerja sebagai buruh tapi segera pulang setelah mengumpul wang dan berniaga kecil-kecilan di kampung"
Kuikuti tutur ibu Maimunah. Sesekali dia tersenyum bagai membayangkan kesenangan kecil bersama putera kesayangannya. Tetapi kemanakah menghilangnya puteranya itu? Aku masih tertanya-tanya ke arah manakah jalur cerita yang mungkin dapat kukutip...lalu dengan suara tipis perlahan ku bisikkan ke telinganya,
" Makcik tahu ke mana Zaid pergi, sendiri atau dengan kawan-kawan lain?"
" Ya lah semua tahu, terutama keluarga lain yang anak-anak kami memasuki kumpulan pembela Agama...kumpulan Mujahid...ke negara yang sedang ditakluki musuh kafffiiiir? "
" Ha?"
Bukankah itulah suara sahabat lama kami di Rumah Bakti Perempuan di Bangi, lebih 5 tahun lalu....Bukankah Dr Akran berulang alik antara jalur Timur Tengah, kerap memilih jalur sutera mencelah masuk ke rumah Patani-Kelantan atau dari Songgora terus ke Kedah. Kumpulan penyokong Afghan?
" Ya, kumpulan pejuang menyelamatkan Islan sebuah negara yang mahu dihancurkan. Musuh Tuhan, Musuh Agama, anakku ke sana? " Ibu Mainmunah tiba-tiba meratap sayu, merebahkan kepalanya ke kerusi, dia tersedu perlahan tidak mahu menunjukkan kesayuan jiwanya yang tertekan...
" Anakku tidak pulang sejak 15 tahun lalu...ya sejak mengikuti kumpulan usrah, anakku semakin menumpukan kerjanya di madrasah, mereka bersahabat baik, malah dia menjadi lebih sopan dan hormat dengan orang tua, tapi juga makin akrab dengan kawan-kawan sebaya....demi perjuangan itu katanya - setelah dia pergi, ayahnya menemukan kitab-ktiab lama, antaranya tentang tentang pahlawan silam di zaman nabi, dan yang aneh ialah buku Panggilan Jihad di Afghan..."
" Perjuangan Afghan?"
Ya Tuhan inilah kelompok Dr Aqran. Siapakah musuh besar para pejuangan ini. Demi tanah air kami, demi warisan nenek moyang dan semangat Islamis, selamatkan negara dengan jihad, jihad para Mujahidin. Ya kumpulan inilah yang menumbang serangan dan taklukan Soviet Union pada tahun 1980an. Tetapi serangan dan perlawanan terus dimajukan...setelah sisa-sisa pengaruh penjajahan masih menghantui jiwa perjuangan. Para Mujahid berlanjutan dengan semangat perjuangan Taliban. Begitukah putera ibu Maimunah, yang cuba menembusi semangat perjuagan para Mujahid dengan mendekatkan jiwa perjuangan Rabanni, Rabbir Rasul Sayyaf, di situlah tapak perjuangan, Zaid sudah tiba di zon Kunnar. Allahuakbar...
*****
Di Khemah zon Kunnar, Zaid masih berkecamuk rasa. Soviet sudah keluar, tetapi kenapa masih bersisa semangat darah kafir masih bergelora di dada pemerintahan sekular, kerajaan tentera Najibullah? Perlawanan dan jihad tidak akan selesai selagi pengaruh sekular bermaharaja lela. ajaran budaya kafir, masih mempengaruhi golongan bobrok akal, spirtual dan jiwa Islamis. Siapakah yang menyokong perjuangan ini kalau bukan dari kelompok pemuda insaf dari negara Islam lain. Di markaz Kunnar inilah Zaid berkenalan dengan pejuang dari Pakistan di bawah komandan Khalid Zubir nama yang amat ditakuti sebagai komandan Muhajidin tetapi tetap ramah dan sopan dengan pejuang muda dari negara-negara lain. Di markaz itulah Zaid berkenalan dengan pejuang mujahid Arab ketika singgah bermalam di markaz Maimoon Huna.
Di markaz ini jugalah Zaid mula belajar bahasa Arab, Urdhu , Parsi dan Inggeris. Dunia akalpun tumbuh seiring. Bumbu semangat membenci pemerintahan sekular makin semarak.
Kadang-kadang para mujahid memang kerap berjenaka. Terutama dalam kesejukan mendaki perbukitan di awal musim dingin. Jenaka yang paling indah ialah kelak akan disambut bidadari di syurga.Setiap darah yang gugur akan bertukar menjadi bunga indah berkelopak wangi yang menghiasai sanggul bidadari. Ya bidadari...yang tidak kau temui di hidup nyata hari ini.
Bandar Khost sudah ditawan
Menyusur kota Argoon, semua di bawah pimpinan Komandan Khalid Zubir.
Di situlah mata nyalang Zaid berbinar, kagum melihat ketangkasan Khalid Zubir memberi arahan dan petunjuk cara-cara serangan menjatuh semangat tentara kerajaan sekular. Di sitlah seorang putera Melayu dengan pakaian ala pejuang mujahid segak melompat ke kenderaan Pick-up, telah menerima arahan akan menyerang daerah utara Khost setelah meninggalkan markaz Meranshah menuju markaz Manikando. Ujian demi ujian, kemudian mereka akan berjalan kaki mendaki perbukitan batu yang sudah diselimi salju, bahu sarat dengan senjata dan keperluan seminggu. deapatkan kita bayangkan bagaimanakah mendaki dan menuruni perbukitan batu tanpa bantuan batang-batang atau pohonan rendang seperti pemandangan di rimba tropika...filem kombat sebentar lagi akan meletus....namun pemuda Melayu dari Pokok Sena dengan senyuman gembira menatap pemandangan bersalji dengan keindahan batini. Melafazakan kesyukuran sambil berzikir, sambil bertasbih setiap butiran sajli menikam ke dahi atau kadang sengaja dia membuka mulut dan menelan rimbasan salji bagai menelan butiran
gula-gula kecil yang harum manis. Seorang rakan pejuang Madura sudah gugur dalam bedilan musuh dua hari lalu, diikuti dengan peluru sesat menembusi dada mujahid dari Sulu-Mindanau...
Ya Tuhan kenapa di negara asing, kami pejuang dari Nusantara bertemu?
Bagaimana akan ku kabarkan sebak di dada ketika bersama meratapi kemangkatan as-Sayhid Zia-Ul-Haq , berkongsi duka dengan para mujahid Pakistan dan Kashmir. Tuhan kenapa ada air mata di celah air merah, darah memercik bumi dan langit Mu Ya Allah Rabbani???
Selayang
5 Oktober 2009

1 comment:

ihsan nashi said...

x faham la cete ny,,,,, leh trangkn x?????????? tq