Thursday 6 May 2010

7 Haruman Bunga Alam Melayu


BAGI menyempurnakan lagi suasana adat dan adap untuk pelancaran PADAT, sejak awal telah diberi tahu kepada Afif sebagai penyelaras busana, " Kita akan lengkapkan dengah hiasan 7 haruman bunga dari kebun Alam Melayu " . Dua hari menjelang acara, Afif sudah menjalari ke pasar Kampung Bharu. Hasilnya kosong. Tanpa kuduga dia sudah menempah tiket bas keberangkatan malam Sabtu ke Kota Bharu Kelantan dan tiket penerbangan pulang ke Kuala Lumpur hari Ahad pagi (5 Mei). MasyaAllah ini sungguh mengejutkan. Beliau cuba menenangkan," Semua peralatan busana sudah siap, ada dua orang pelajar saya akan membantu...kita harus mendapatkan 7 bunga dengan haruman Melayu...ooooh " . Saya ragu apakah beliau dapat sampai sebelum acara malam 5 Mei itu. Hari Ahad jam 12 tenghari dapat panggilan darinya: " Prof saya sudah di KLICT ". alhamdulillah saya sungguh berSyukur ke hadrat Ilahi. Detik cemas mula mengendur. Apatidaknya tiba di bilik persalinan busana semerbak 7 jenis bunga menyerbak harum dengan bau 1) mawar merah desa 2) cempaka putih 3) cempaka merah 4) cempaka telur 4) kenanga 5) kesidang/kerak nasi 6) bunga cina dan 7) bunga melor. Oooh satu kerja yang sunggah mengharu sukmaku.

Si kecil Ija pun berdandan dengan hiasan kuntum bunga cina....

Nad pemetik I hue juga berhiasan sekuntum bunga cina, untaian cempaka kuning dan kenanga



Ibunda inangda dengan tersenyum tenang didandan dengan bunga melur meliliti bundaran sanggul di kepala. Sekuntum cempaka kuning diselit di atas cuping telinga. Dilengkap petam di kening. Harum, harumlah kau 7 bunga aneka bau....Selamatlah melangkah ke acara adat dan adab di depan DYMM Sultan Selangor kita yang mulia !
Terimakasih ya Afif !!!!!
*****
Bangi
06052010


2 comments:

daydeck86 said...

salam bonda
acara ini ada ditayangkan ke TV tak?

SITI ZAINON ISMAIL said...

haahahaha inikan persembahan kelolaan kerjaan Negeri Selangor....manalah dapat disiarkan di TV negera. Yang mencatat pun sedikit di akbar milik negara yang lain disiarkan di SINAR