Tuesday 22 April 2008

LYNA USMAN ZURIAT SASTERAWAN NEGARA

RABU
22 April 2008

Jam 11 pagi seperti yang dijanjikan , Lyna tiba di studioku di Templer Impian. Memang mereka kesasar hingga ke kawasan perkelahan lebih ke utara dari simpang ke padang golf Peransang. Jalan ke Bukit Simpan Templer sudah diterobos pembangunan. Bukit dipancung seenaknya, anak-anak sungai yang melingkar dari perbukitan , meliuk lenggok ke kaki gunung juga sudah kehilangan arah. Tetapi sudah terlanjur digoda oleh deruan lembut anak sungai kecil di bukit kupilih juga pondok di situ - untuk tenang melukis, atau menulis. Memang ada suara ramah mesra dari laungan anak monyet, siul burung selepas hujan...dan Lyna pun tiba dengan suaminya Rahim (merangkap CEO, UA Enterprise), hanya untuk memilih lukisan yang sesuai untuk dijadikan hiasan buku puisinya ayahandanya Allahyaraham Usman Awang.
Siapakah yang masih mengingati wajah Usman Awang apalagi membaca karyanya? Setengah sedih dan terkejut (pengalamannya berada di pesta buku 2008 minggu lalu ) ketika mereka berkongsi menyewa gerai pameran dengan Hilmy Samad (putera sulung A.Samad Said), mempamer dan menjual buku-buku Sasterawan Negara...memang sudah dilupakan wajah yang pernah dihormati dulu. Ada yang meneka, tokoh SN ini masih hidup dan duduk di situ - itulah Usman Awang! padahal yang ada bersama mereka ialah SN A.Samad Said. Tapi ini bukan hal yang penting untuk kucatat di sini. Sebaliknya ialah kegigihan HASLINA binti Usman Awang. Bisiknya, " Ayah tidak meninggalkan banyak harta , tapi saya tahu aset ayah ialah karya sasteranya " . Lyna yang tidak terdidik dalam bidang bahasa dan sastera Melayu memang tidak pernah terfikir untuk menerjuni bidang sastera. Tetapi kesedaran menghargai 'harta sastera ayah' telah membuatkan ia melangkah dengan berani, berani dicabar diuji. " Karya ayah tidak diterbitkan lagi oleh DBP - malah ada suara yang mengusik - kalau diterbitkan takkan laku" . Lyna dengan bantuan suaminya berani menongkah arus. Dia mencari sahabat-sahabat lama ayahnya, mencari penaja, ada yang faham dan mengingati jasa seorang sasterawan dengan gembira menyokong , maka terbitlah dua buah antologi cerpen (Bendera diturunkan dan Tulang-tulang Berselerakan).
Impian orang muda yang tahu selera muda. Untuk disenangi dan diibeli buku harus dicetak cantik (lihat buku-buku baru A.Samad Said yang cantik molek dengan dana Kerajaan Negeri Melaka, melilih air liur - hehe pinjam istilah Melor). Tapi siapa yang sanggup beri modal. Kini dengan gigih dia masih ingin menerbitkan buku-buku puisi pula - dua tema yang dipilih - puisi humanis dan puisi cinta. Dua judul yang diberikan untuk kulukis kelak ialah " Beta Melukis" karya tahun 50han dan " Kekasih" karya 1970an (sudah digubah dan dinyanyikan oleh Ibrahum Bachik). Konon himpunan puisi ini akan terbit dan dilancarkan oleh MAWAR - badan kumpulan wanita Johor. Inilah salah satu contoh kesedaran waris seniman. A.Samad Said juga sudah lama berkeluh kesah. Akhirnya Hilmy tahu inilah masanya untuk menghargai jasa ayahanda sehingga sekeluarga menubuhkan Wira Bukit. Kini ASS dengan gembira tersenyum dan berdehem lebar, kerana sepanjang pameran buku 2008 di PWTC bukunya mendapat sambutan - konon buku puisi terbaru Soneta Pohon Ginko (pegaga le) laris hingga ke 300 naskah. Nampaknya pulang modal cetak le !

No comments: