Sunday 2 March 2008

SITA DEWI @ CIK SITI WAN KEMBANG

Sita Dewi
Cik Siti Wan Kembang

ISNIN 3 MAC 2003


ANTARA dunia metos, legenda dan sejarah...inilah sumber untuk mencari, menyediliki dan menyusun teks sastera seni budaya. Watak Sita Dewi diperkenalkan melalui teks Ramayana dan berkembang dalam seni persembahan wayang kulit. Watak Sita Dewi diperikan sebagai wanita jelita berkulit kuning gading, berhias sanggul bergelung, dengan susunan bunga melor, leher - dada berdokoh, ulu lengan berpontoh. Watak penting ialah sikap wanita yang setia jujur kepada suami Seri Rama. Betapa pula kesetiaannya dicurigai teruatama ketika dia dapat dilarikan oleh Rahwana yang berjaya melarikannya dari lingkaran sakti. Siapakah yang sanggup penyebelahinya? Laksamana yang ditugas menjadi lingkaran sakti, ketika Rama harus keluar memburu kijang emas yang diingini puteri. Setelah dirampas Rahwana, siapa yang datang membantunya? Jentayu, ya jentayu harus bertempur dengan garoda, unggas raksaksa jelmaan Rahwana.

Cik Siti Wan Kembang juga kerap dikaitkan dengan mitos. Sumber lisan konon puteri ini dijumpai oleh Awang Selamat dengan isterinya Mak Kelembai. Hal ini cerita lisan yang sudah menjadi cerita asas dalam teks sastera klasik lainnya. Termasuk teks Hikayat Pasai, Sejarah Melayu juga Inderaputera dan Hikayat Merong Mahawangsa. Kita kembali dipaparkan dengan kenyataan yang hampir dengan sejarah, kerana Cik Siti pernah wujud, lahir dan menjadi Ratu penting di wilayah kerajaan Kelantan Lama. Maka kitapun hampir percaya konon cerita,
Cik Siti puteri Raja Ahmad,
bondanya Cik Banun anak Seri Nara Diraja
ayahanda Raja Ahmad putera Raja Dewi
(puteri Sultan Mahmud dengan Onang Kening)
dengan Raja Mansur
Sempurnalah asal usul seperti yang dipercayai, hingga Cik Siti berkuasa di wilayah Kelantan Lama , kerajaaan Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayung.
Konon di zamannya telah digunakan duit siling emas (kupang) dengan logonya terkenal hingga sekarang, kijang lambang mata wang terbitan Bank Negara Malaysia.
...bersambung
(lih.Abdullah Zakarian dan Zahir Ahmad, 2007)

No comments: