Sunday 16 March 2008

PAMERAN FROM THE STREET TO THE PEAK

Isnin

17 Mac 2008



Suasana kelabu sisa pilihanraya (PR) masih menyelubungi kelongsong jiwa rakyat Malaysia. Ada yang tersengeh gembira, ada yang berwajah bingung tidak percaya.Cuma kelompok seniman harus terus dengan agenda melukis dan berpameran. Kebetulan acara pameran ini setelah seminggu keputusan diumumkan. Di jalan masih bersisa bendera, poster yang bergantungan belum diturunkan. Bagi kami yang menerima undangan pameran oleh RA Art Gallery juga tidak ada pilihan, pameran harus terus dijalankan. Direktor galeri masih tersenyum walaupun menyampaikan gelisahnya, " Susah nak dapat perasmi, bahang PL masih kacau. Parlimen dan kabinet belum dibentuk, senarai menteri banyak yang digugurkan". Kami tahu, bererti ahli korporat yang banyak menyokong (membeli lukisan kerana ....) juga susah untuk datang. Hingga akhir diberi tahu " Mujur Tan Seri Kamarul Ariffin sudi datang"



Petang itu, kunjungan tamu juga tidak seperti biasa , kebetulan ada 3 pameran lain sedang berlansung di PETRONAS, DI PASAR BUDAYA, di Art Space dll. Seorang dua teman sudah menyampai pesan. Tulis Latt, " Lepas PR saya bercuti ke Bali". Tambah Zoy, " Maaf, hari tu saya ke luar negeri ". Cut Elly orang kaya ACeh menambah pesat, "Maaf anak saya baru tiba dari Jakarta". Mr Martin , Duta Timur Leste , teriakhir sibuk dengan duka penembakan Presiden di Deli.



Pameran ini menggabung tiga pelukis senior dan junior. Aliran juga berbagai. Zakaria dengan medium cat minyak. Gaya realis-sosialis Mexico masih terasa. Dengan tema 'mencari makan' dia mengajak kita mengingatkan kepada kehidupan marhaen, rakyat biasa yang setia dengan gaya hidup untuk meneruskan kehidupan. Seorang lelaki India tua tertidur di atas peti ayan, burung penelek nasib turut menemaninya bertenggek di bahu. Si tua yang selalu melihat nasib orang lain, tahukah dia nasibnya atau dia sedang bermimpi dengan melihat pandangan manis, tiga arang kanak-kanak bergembira bermain. Begitu juga pekerja 'memotong air batu' bersaiz kiub besar masihkah ada pekerja begitu di Pulau Pinang sekarang?. Patrick Lazak mengajak kita membebas pandangan jauh ke lautan senja merah, atau kehijauan dingin di puncak gunung. Sesuai dengan gayanya yang santai, humur itulah Lasak yang menggaris warna hijau, tasik terbentang luas dengan kanvasnya memanjang melebihi sepuluh depa. Aku masih meneruskan kembara jalanan. Pameran menampil 4o keping sketsa yang bagi rakayt Malaysia selalu mengganggap sketsa ialah lakaran ringkas, belun siap, atau lakaran awal sebelum memberi warna menjadi lukisan. Tapi kali lulusan ASRI Jogja tetap mempertahankan sketsa ialah kerja seni yang selalu siap berhadapan dengan khalayak. Kami melukis di jalan, di gunung, di sungai, di atas jembatan, di puncak Borobudur atau melakar hujung chapel, kafe. Inilah adalah diari perjalanan. Maka agak bingunya Director galeri untuk meletak harga...ucapnya "Orang Malaysia belum terlatih menghayati sketsa yang rengkas begini". Tan pelukis kucing, arnab. Agak malu dan manja. Tapi dia juga berani menampilkan tubuh setelah telanjang. Wah, wajah perempuan pucat dan setengah malu dan berani berdiri di dalam kanvasnya yang menegak di pintu dalam galeri. Cekgu Mansur, lulusan guru dari UK zaman 60an begitu setia menjagi guru, melukis bersama kumpulan muda, melukis melukis pandangan dengan warna cat air, masih merakam rumah pondok, mungkin rumah nelayan (masih adakah lagi begitu). Jadi enam pelukis yang bergabung dalam pameran ini menampilkan gaya kesenian masing-masing. Ada realis-sosialis, romantis, semi surealis dan figuratif naif.

No comments: