Thursday 22 October 2009

Dailog Santai SSSZ di Temasek

Ada tiga perkara penting kenapa kami mendadak ke Temasek. Saya diiringi oleh dua kerabat SSSZ iaitu Zulela Jamaludin dan Bulan Baiduri:
1) Meninjau program baca puisi 2010, di stesen keretapi berdasarkan buku Bait Senandung Malam- The Rhythm of Night Songs, terbitan Ins Terjemahan Negara, 2009.
2) Melengkap data untuk penulisan novel Panggil Aku Patimador
3) Menemui Siti Aminah, pembantu kami yang pernah bersama kami pada tahun 2000-2003.

*****
1)Program pertama ini memang harus dimulakan di KL. Cadangan kami, kerana puisi ini digarap dalam keretapi Senandung Malam, 2008, maka kami harus mengadap KTM untuk dapat restu menggukan Stesen kereta api (di belah utara dari ke KL - Tanjung Malim - Ipoh . Hala ke selantan (Seremban-Gemas, Johor-Tanjung Pagar) . Kerjasama dengan ITNM amat penting sekali. Harap Noridah boleh kumpulkan kerabat SSSZ juga pelajarmu di Temasek ya.

3) Program ke 2 - memang mendebarkan. Saya mencari Qandahar? Membawa semangat Patimadora. Hasilnya, ketemu Kandahar Street - tambah debaran. Noridah mengenalkan saya
dengan Cik Ida- Hidayah Amin, cicit Haji Yusuf Tali Pinggang, pewaris Gedung Kuning yang harus keluar dari rumah warisan (1999, kerana kerajaan membena komplek Warisan Melayu di Kampong Gelam). Bagai pucuk dicita ulam mendatang....lewat imaginasiku, Patimadora adalah cicit pewaris akhir di Istana Gelam. Nendanya puteri istana berkahwin dengan keluarga
Sheikh Syed Al Sagoff, di bawa pindah ke ladang Kukup....selepas itu nenek, ibu dan cucu terlantar di Ulu Melaka...Patimadora yang sudah di Qandahar mendapat tanda-tanda , ia harus mencari Jalan Qandahar akhirnya tiba di Kandahar Street, disambut rakan lamanya Eda Lalla...mereka berpelukan di Kandahar Street....


Citra Patimadora bertemu Eda Lalla....di gedung milik pewaris Qandahar???


Bulan, Siti Aminah (asal Jatim), Lani (asal Palembang)
kedua-dua mahu ikut pulang ke Malaysia

3) Cerita Siti Aminah: ....

Setelah pulang Nov 2002, aku beli rumah, hasil kerja dengan ibu terkumpul RM 12,000.oo. Beli tunai. Tapi suamiku curang, dia bawa isteri barunya dirumah yang kubeli. Kami perang besar, aku marah kecewa. Aku mahu lari kembali ke Malaysia, mahu hubungi ibu, minta tunggu di Subang . Tapi semua alamat dan nomor telepon ibu di Malaysia habis dibakar suami....tapi aku dapat lari sampai Riau, mendaftar ke agen pembantu rumah. Aku pilih Singapura, udah 6 tahun di sini , aku juga sudah beli rumah baru lagi...dengan wang gaji Singapura. Tapi sekarang mahu kumpul dengan ibu lagi di Malaysia,.boleh ya bu????

Kenapa tidak. Kami ketawa, menangis juga amat terharu setelah 6 tahun , bertemu semula di pulau Temasek (padahal Bulan berulang alik ke Temasek). Begitulah atas kebaikan takdir Ilahi, Aminah tiba-tiba menemukan secarik kertas di celah-celah beg pakaian...nota dengan nama dan no. telipon Wira.....6 tahun....6 tahun ....kasih saudara kami kembang berbunga .

MasyaAllah...Selamat pulang ke rumah kita , Minah!!!

Gombak, 22 Oktober 2009


No comments: