contoh umum dari perbatasan Perak- Selangor
Perbadanan Adat dan Warisan Negeri Selangor ? Apakah terlambat bagi negeri kaya di Malaysia ini baru memikirkan makna warisan yang dinilai dari sudut ADAT , ADAB dan WARISAN SEJARAH . Ini bukan kerja impian dan main silap mata. Jentik jari jadilah seni bina warisan yang sudah hampir luput di mata manusia yang bermastautin di negera cantik ini. Kawan bijaksana dengan latar pegangan ilmu sudah mula menjuih, menjeling dengan sindiri " Asyik-asyik nilai warisan, apakah seni budaya tidak berkembang lagi?"
Bukan soal perkembangan seni budaya semasa, tetapi bagaimana wajah warisan itu masih bersisa, masih diaplikasi dalam berbagai bentuk persembahan yang sejak mutakhir ini seakan sengaja diketepikan, dengan alasan kreativiti. Anehnya kawan-kawan pemikir itu berlatarkan ilmu dunia yang pernah memuji warisan coloseum Roma, menceduk perairan terusan Venice hingga muncul metafora Gondola di tasik Puterajaya..Sedangkan untuk membina citra negara, milik sejarah itu sudah ada...mana perahu berhias di kepala dengan paruh dan jambul burung dan ekornya dengan sayap petalawati. Malah dengan meriah mengadakan pesta perahu ular naga???
Begitu juga bumbung perabung, limas, buah butong atau petala junjung sirih di puncak bumpung, sulur bayung di sayap hujung perabung, ukir hias di tabir tebar layar. Memang pernah naik rekabentuk begitu di hiasan Bank Bumiputera Jalan Melaka (maaf saya masih mengekal nama bank ini), atau perabung bertingkat PNM , tubuh gendang meninggi bangunan Tabung Haji di Jalan Tun Razak dan terbaru tentu saja perabung bertingkat di Istana Budaya, wajah destar bumbung Perpustakaan Negera. Nama juru bina yang membantu citra warisan sejarah patut disebut, antaranya YM Raja Bahrin yang mencerahkan bangunan Muzeum Negeri Trengganu.
Ya tidak salah rasa, kalau mantan PM nak wujudkan kehebatan zaman Mogul India atau kubah merah rambu ala rekabentuk Turki zaman Uthmaniah, hingga mengimpot pekerja dari langsung dari benua asal sana. Cuma di benak saya, yang diharapkan para pereka bentuk, juru seni bina tidak menolak citra warisan terutama dalam bilik kuliah, hingga awal-awal di tahun pertama di telah disogok sejarah seni bina dengan gai istilah citra seni bina Eropah atau Moghul Islam, hingga di tahun akhir untuk menyiapkan tesis baru tercari makna apa itu perabung, sulur bayung, kenapa wakaf di bina di halaman masuk pintu masjid, di mana letak kolam untuk berwuduk, bagaimanakah gerbang, pagar dan kota Melayu. Jawaban senang pelajar, oh tidak ada buku dapat di rujuk?
Ya dalam proses menguwudkan Balai Adat Melayu, kami membuka pintu untuk anda yang amat menyanyangi dan menghargai warisan tanam, dan rumah budaya sebagai warisan negeri Selangor, sudilah berkongsi fikiran....sudilah mengkaji dan merancang untuk mewujudkan reka bentuk taman dan rumah budaya sebagai citra Balai Adat Melayu. Bagitu juga dengan pengisian seni persembahan, tarmasuk seni tari, muzik, permainan rakyat, busana akan dijuruskan kepada warisan Adab dan Nilai Islamis.
Pengkaji yang bermiat untuk memberi sumbangan idea (dalam Seminar - semua bidang ilmu) sudilah merujuk teks Melayu Klasik : Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah, Salasilah Melayu Bugis, Misa Melayu, Hikayat Merung Mahawangsa dll termasuk teks pantun, gurindam seloka) Kelak dari sama kita akan menemukan nilai pemikiran Melayu yang dapat digunakan untuk menaik taraf fahaman warisan sejarah dan nilai-nilai Islam sebagai pengangan dasar)
Antara bidang kajian:
Seni bina - taman rumah Melayu
Makanan-masakan
Seni tari musik, busana dan tekstil
Kesenian dan permainan rakyat
Senik Lukis - khat
Sastera - bahasa: puisi klasik dan moden
Latar kajian:
Sejarah - asal usul
titik utama - pemikiran Melayu-Islam
Pandangan- cadangan - hasil temuan
Kerja kajian ini wajar mendapat kerjasama dan sokongan yang melibatkan seluruh kumpulan seni badaya Selangor termasuk Persatuan Sejarah, Galeri Seni Lukis Selangor, ahli Majlis Kebudayaan Selangor dan Jabatan Seni Budaya dan Peradaban di IPT / IPTS Selangor dll
Satu seminar - forum - bengkel persembahan dan pameran seni budaya di 9 daerah juga IPT di Negeri Selangor akan diadakan sepanjang bulan Mac-Jun 2010....saya tunggu komentar dan pandangan para sahabat. Kritik juga boleh demi pembangunan roh adab Melayu di Negeri Selangor Darul Ehsan. Untuk pengetahuan bersama , PAWMNS (hush malu pula nak pakai ringkasan begitni) dan Balai Adat Selangor adalah di bawah naungan DYMM Paduka Sultan Selangor. Amin
Siti Zainon Ismail
Pakarujuk Seni Budaya Warisan
Balai Adat Selangor (PAWMNS)
2009-2010
Harap pandangan Kak Siti membuka mata banyak pihak.
ReplyDeletethanx bonda sbb sudi ziarah blog anakanda.. singgah2 laa lagi ye.. :)
ReplyDelete@ R0s, aktivis seni budaya ramai Rositah tapi susah mendapatkan sahabat yang sudi bergerak dengan rasa fikiran Melayu Klasik...haaa saya @masih ketinggalan agaknya - masih menyelongkar khazah lama...jadi masing-masing bergerak terus dengan hal masing-masing, letik juga rasanya...petang ini saya di Muzium Selangor.....bermalam....hubungilah saya 019 350 1896
ReplyDeleteYa Jhaz, insyaallah akan memabca tulisan mu ...
Alhamdulllah, makin dini makin lancar otak dan imaginasi...lakaran sudah mula bekerja semoga perbincagan dengan arkitek Wahab berjalan harmonis. Syukur akan kasihMu ya Ilahi....
ReplyDeletebilik 2210
Shah Alam
02:42 am
Sudah hampir pagi. Jangan lupa kesihatan diri, take care. Sien.
ReplyDeleteSudah hampir pagi. Jangan lupa kesihatan diri, take care. Sien.
ReplyDeletesaya tidak nampak contoh rumah bumbung panjang selangor di selangor dan pihak muzium juga tidak menyatakan dengan jelas senibina rumah selangor..bagi kawasan daerah sabak bernam pula rasanya lebih terkenal dengan rumah bumbung perak..
ReplyDeleteDi Sabak Bernam ada 3 jenis rumah...Rumah Bumbung Perak, Rumah Bumbung Panjang Selangor, dan Rumah Bumbung Panjang Perak
ReplyDeleteRumah moyang saya masih wujud iaitu dari jenis rumah Bumbung Panjang Selangor tapi sudah ditinggalkan dan berhantu.
Rumah atuk saya pula lebih kepada Rumah Bumbung Perak/Rumah Kutai..tapi bahagian rumah tengah/ rumah selang adalah rumah Bumbung Panjang Perak iaitu rumah asal sebelum rumah kutai dibina untuk dijadikan rumah ibu yg baru...kini bahagian rumah selang tu dah dirobohkan kerana terlalu uzur.
Rumah Bumbung Perak tu pula sudah diperbesarkan dan tak nampak macam Rumah Bumbung Perak dari segi bentuk rumah cuma bumbung je yg masih kekal sbg Rumah Bumbung Perak, mungkin sebab atuk saya nak mengurangkan sudut rumah selain menambahkan ruang rumah ibu
Rumah Bumbung Panjang Selangor masih wujud di kawasan penempatan awal Bugis seperti di pesisir sungai Bernam tapi sukar dicari.
Anuar Dan juga melukis ‘ukiran budi’ Melayu dengan bentuk dua dimensi, mengutip segala khazanah budaya, ukiran kerawang, bumbung rumah Kutai, tangga Melaka, buyung, serkap ayam sangkar burung…semua kembali untuk dicintai kerana dia percaya di situlah inti dan semangat budi Melayu yang bersalutkan akal menyatu di jiwa.
ReplyDeleteProf. Siti Zainon Ismail
t,kasih prof telah banyak membantu saya..eriskyAnuardan