Wednesday, 24 December 2008

WAKAF DAN PAGAR KEPALA MUSANG

Wakaf oleh para kontraktor, sudah makin pupusnya
seni hias di pagar musang- hiasan taman
Institut Kraf Negara Jalan Rawang Selangor
(SZI,16 Dis 2008)
Seni hias pagar musang dengan motif sulur daun
DALAM arus mengejar pembagunan, menakluki pembaruan kerap juga masyarakat kita menjadi peniru -ciplak idea yang didatangkan dari luar pintu kebunnya. Dalam zaman kolonial, semua rumah orang kaya ataupun taman hiburan pun didirikan - tempat istirah, untuk minum-minum petang atau koktel di taman menjelang senja dan disebutlah Gazibo. Perkataan WAKAF pun tinggal dipakai di tempat asalnya saja, di wilayah Patani: Kelantan dan Trengganu dengan bumbung perabung, berhias tingkat 1-3. Kalau di kampung-kampung fungsinya sebagai tempat berjaga pengawal di muka kampung, atau tempat singgahan pengembara untuk berehat, mengambil wuduk di telaga dan sujud mengarah kiblat. Hujung atapnya kadang berhias sulur bayung lentik ke atas tidak menunjah ke awan. Hiasan sulur bayung ini hanya tinggal di istana lama, sisa banyangan masjid di Tangkera hingga mengalir ke Pantai Tanjun Kling ataupun masjid lama di Melaka Tengah.
Kini tiba-tiba bila pereka seni taman mula terpilah dengan gaya Bali, berduyun pula orang kita membina taman gaya Bali, hingga lupa gapura depan rumah itu adalah simbol menyambut Visnu atau dicacak payung pelindung dewa langit. Eeh...entah kesedaran dari mana, bila pereka taman peranakan Nyonya mula sibuk dengan seni bina wajah tropika, maka tumbuhlah potret wakaf lama itu. Kini wakaf menghiasi di anjung taman IB, di Taman Tasik Titiwangsa, di Taman Tasik Perdana (dulu disebut Lake Garden itulah). Harganya pun melambung, kerana pilihan kayu konon tahan disimbah hujan. Tapi lucu juga kerana dibuat oleh kontraktor (dengan kerja lambak lhe), siapakah yang peduli peranan dari tangan Pandai Seni Ukir untuk mengolah silat timbul, tembus kayu ukir? Apa lagi dengan nama dan istilah yang diberi pada seni hias yang fungsionalnya. Nah inilah pagar kepala musang menjadi hiasan sekali gus penghadang dari ditembusi si musang (bencana) dari rimba. Tanpa memahami konsep 'kepala musang' maka tidak hairanlah berlomba-lomba si musang masuk ke halaman tembus ke pagar masuk ke anjung, masuk ke ruang ibu masuk ke kamar...huss kepala musang sudah bermaharahjalela kerana tidak adanya pagar pendiding iman di rumah roh manusia kita lagi. Sedangkan dalam busana Melayu, musangnya sudah dicekak, diikat supaya tidak meliar (lihatlah gaya baju leher cekak musang yang kadang kala kehilangan kancing), Subhanallah!
Fikirlah bersama kenapa nenek moyang Melayu mencipta citra musang dalam kehidupan:
. baju cekak musang
. musang berjanggut
. pagar kepala musang
. musang berbulu ayam
Ayuh mari kita kumpulkan lagi bidalan dan seni hias bercitra M U S A N G
Gombak
24 Dis 2008

No comments:

Post a Comment